تولید میوه خشک

تصویر انواع میوه خشک

حتما متوجه شده‌اید که طی چند سال گذشته با افزایش تقاضا برای کار، میزان مشاغل کاهش پیدا کرده و بیکاری در کشور موج می‌زند. در این اوضاع کساد بازار مشاغل که هر کس در پی یافتن کاری است، بحث کارآفرینی در حوزه‌های مختلف بیش از پیش داغ شده.

تولید میوه خشک یکی از حوزه‌هایی است که کارآفرینان زیادی در این سال‌ها خط تولید آن را در ابعاد خانگی و صنعتی راه اندازی کرده‌اند. همچنین تولید میوه خشک صادراتی و بازار میوه خشک در زمینه صادرات، به دلایلی مثل شرایط جوی بعضی کشورهای اطراف از رونق بسیار خوبی برخوردار است.

ژیناگستر تولید کننده و ارائه دهنده انواع دستگاه خشک کن میوه اعم از دستگاه میوه خشک کن صنعتی، خانگی و نیمه صنعتی، در این مقاله مراحل تولید میوه خشک در ابعاد خانگی و صنعتی را بیان می‌کند.

تولید میوه خشک صنعتی

تولید میوه خشک یک فرآیند کلی دارد که برای هر دو سطح تولید صنعتی و خانگی یکسان است. با این حال دستگاه‌های مورد استفاده در فرآیند تولید میوه خشک صنعتی با تولید میوه خشک در خانه متفاوت است؛ به عنوان مثال شما نمی‌توانید با دستگاه میوه خشک کن خانگی و نیمه صنعتی، در ابعاد صنعتی چیپس میوه تولید کنید و بالعکس؛ اما در کل استاندارد تولید میوه خشک در هر دو سطح یکسان است.

تصویر میوه خشک

مراحل تولید میوه خشک صنعتی 

  • خرید مواد اولیه

اولین مرحله در تولید میوه خشک صنعتی خرید میوه تازه است. از آنجایی که برای تولید میوه خشک در ابعاد صنعتی میوه فراوان لازم است، به هیچ وجه خرید میوه از سوپرهای میوه و واسطه‌ها توصیه نمی‌شود؛ چون صرفه اقتصادی نداشته و هزینه‌های شما را بالا می‌برد. در عوض پیشنهاد ما به شما خرید از مرکز تولید میوه یعنی کشاورزان و باغداران است. همچنین بهتر است محل خریداری میوه به مکان کارخانه یا کارگاه شما نزدیک باشد تا بابت حمل و نقل میوه‌ها متحمل هزینه اضافی نشوید. علاوه بر این درباره مکان کارخانه هم پیشنهاد ما به شما حاشیه شهر است. از این طریق هم مبلغ کم‌تری بابت خرید یا اجاره آن می‌پردازید و هم می‌توانید به محل‌های تولید میوه و باغ‌ها نزدیک‌تر باشید.

  • برس زنی میوه‌ها

در این گام که اولین مرحله از جمله مراحل تولید میوه خشک است، به وسیله دستگاه برس زنی میوه‌ها را تمیز می‌کنیم.

دستگاه برس زنی به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به دست، کار تمیز کردن میوه‌ها را انجام می‌دهد. تمیز کردن میوه‌ها به وسیله برس‌های موجود روی نوار دستگاه انجام می‌شود.

  • جداسازی و کنترل میوه‌ها

این فرآیند به وسیله دستگاه‌های مخصوص جداسازی میوه صورت می‌گیرد. به این طریق که میوه‌ها روی نوار نقاله قرار می‌گیرند و کارگران به صورت دستی میوه‌ها را از یکدیگر جدا می‌کنند. نحوه جداسازی غالبا هم به این شکل است که میوه‌ها سالم از سایر میوه‌ها که خراب یا دارای لکه، ضرب خوردگی و… هستند جدا می‌شوند.

  • آنزیم زدایی میوه

در این مرحله میوه‌ها ضدعفونی یا به اصطلاح آنزیم زدایی می‌شوند. آنزیم زدایی یا ضدعفونی میوه‌ها در این مرحله به دو روش انجام می‌شود. این دو روش به وسیله سیستم آب گرم یا از طریق مواد آنزیم زدا انجام می‌گیرد.

  • شست و شو میوه‌ها

بعد از آنزیم زدایی، میوه‌ها وارد مرحله شست و شو شده و توسط دستگاه‌های مخصوص در دو مدل تک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای شست و شو داده می‌شوند.

  • هوادهی و خشک کردن میوه

میوه‌های شسته شده وارد بخش هوادهی می‌شوند و توسط دستگاه مخصوص خشک کردن میوه، خشک می‌شوند.

  • برش میوه

وقتی میوه‌های شسته شده از خط هوادهی گذشته و خشک شدند به مرحله برش میوه وارد می‌شوند. در این مرحله میوه‌ها توسط دستگاه اسلایسر میوه در ابعاد و اندازه‌های مشخص برش داده شده و آماده ورود به مرحله خشک شدن می‌شوند. تولید میوه خشک حبه ای از جمله مدل‌های محبوب میوه خشک است که برش آن توسط همین دستگاه‌ها صورت می‌پذیرد.

  • خشک کردن میوه

میوه‌های برش داده شده وارد دستگاه میوه خشک کن صنعتی می‌شوند و طی زمان مشخص به چیپس‌های میوه لذیذ و خوشمزه تبدیل خواهند شد.

  • بسته بندی میوه خشک

آخرین مرحله در خط تولید میوه خشک صنعتی، بسته بندی چیپس‌های میوه است. میوه‌های خشک شده به وسیله دستگاه‌های مخصوص، بسته بندی می‌شوند.

 

تولید میوه خشک در خانه

بعد از بررسی مراحل تولید میوه خشک در ابعاد صنعتی نوبت به تولید میوه خشک در خانه می‌رسد. همانطور که پیش‌تر گفته شد، فرآیند تولید میوه خشک در ابعاد صنعتی و خانگی تفاوت چندانی با هم ندارد. با این حال دستگاه‌هایی که در زمینه تولید میوه خشک در خانه استفاده می‌شوند با دستگاه‌های تولید میوه خشک صنعتی، تفاوت‌هایی داشته و اصولا در ابعاد و حجم‌های کوچک‌تری هستند؛ از این رو قیمت تولید میوه خشک در خانه هم کمتر است.

 به عنوان مثال می‌توانید دستگاه میوه خشک کن خانگی و نیمه صنعتی را به جای صنعتی به کار ببرید، یا به این خاطر که حجم تولید میوه خشک در خانه به نسبت صنعتی کم‌تر است، به جای اینکه هزینه خود را صرف خرید دستگاه شست و شوی میوه کنید، با هزینه خیلی کمتر، دو عدد حوضچه، وان یا لگن خریداری کرده و میوه‌ها را داخل آن‌ها خشک کنید.

قیمت خط کامل تولید میوه خشک

قیمت خط تولید میوه خشک بستگی به دستگاه‌هایی دارد که شما خریداری می‌کنید. از آنجایی که قیمت دستگاههای تولید میوه خشک بر اساس برند، مدل و… با هم متفاوت است، نمی‌توان مقدار کاملا مشخصی را برای قیمت تولید میوه خشک ارائه داد.

از طرفی خرید بعضی دستگاه‌ها برای تولید میوه خشک، اختیاری است؛ از این رو هزینه خط تولید میوه خشک بر اساس دستگاه‌هایی که می‌خرید یا نمی‌خرید، همچنین مکانی که اجاره یا خریداری می‌کنید متغیر است. فرقی هم نمی‌کند که قصد تولید میوه خشک صنعتی یا تولید میوه خشک در خانه را داشته باشید؛ در هر دو مورد هزینه خط تولید میوه خشک بستگی به مکان مورد نظر و دستگاه‌هایی دارد که شما خریداری می‌کنید. علاوه بر این گرفتن مجوزهای لازم برای راه‌اندازی خط تولید میوه خشک دارای یک سری هزینه‌های مخصوص به خود است که در قیمت خط تولید میوه خشک کنی اثرگذار است.

علت ورشکستگی تولید میوه خشک، عدم آگاهی کامل است

بر خلاف تصور عده‌ای که گمان می‌کنند تولید میوه خشک کار سهل و آسانی است، در صورتی که با آگاهی کافی درباره نحوه انجام کار و هزینه خط تولید میوه خشک وارد این حوزه نشوید، خیلی زودتر از آنچه تصور می‌کنید شکست می‌خورید؛ از این رو پیش از هرگونه اقدامی حتما دانش و اطلاعات کافی کسب کنید، با افراد با تجربه در زمینه تولید میوه خشک مشورت کرده و با فراز و فرودها و چالش‌های این شغل و همچنین قیمت خط تولید میوه خشک کنی به خوبی آشنا شوید. پیش از شروع کار میوه خشک کنی چه در سطح خانگی چه صنعتی، میزان بودجه‌ای که دارید را با قیمت تولید میوه خشک و به طور کلی هزینه‌هایی که باید در این راه صرف کنید مقایسه کنید تا در ادامه راه با مشکل اقتصادی روبرو نشده و ورشکست نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با دریافت مشاوره رایگان پیش از خرید دستگاه، با اطمینان خاطر تصمیم بگیرید.          
با دریافت مشاوره رایگان پیش از خرید دستگاه، با اطمینان خاطر تصمیم بگیرید.
سوالی داری؟ بدون تعارف بپرس