صادرات میوه خشک

تصویر انواع میوه خشک

میوه‌ها یکی از منابع اصلی تامین ویتامین بدن هستند که می‌توانند سلامت دستگاه گوارش و پوست و مو را تامین کنند؛ از این رو مصرف میوه‌ها به عنوان میان وعده بسیار توصیه شده است. میوه خشک میوه‌ای است که بیشتر آب اولیه از آن حذف شده است. این کار به طور طبیعی یا از طریق دستگاه خشک کن مخصوص انجام می‌شود. میوه خشک همچون میوه تازه، املاح و مواد معدنی زیادی دارد؛ ضمن اینکه کمتر در معرض آلودگی و فساد قرار می‌گیرد و امکان نگهداری آن برای مدت طولانی نیز وجود دارد. این مزایا موجب شده تا عده‌ای اقدام به صادرات میوه خشک کنند؛ البته صادرات میوه خشک شرایط و مراحل خاصی دارد و نیازمند اخذ مجوزهای لازم است. در ادامه بیشتر در مورد مبحث صادرات میوه خشک توضیح خواهیم داد.

اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین صادر کننده آجیل و میوه خشک در جهان است که بیش از 40 درصد از کل صادرات جهان را تشکیل می‌دهد و این حجم به طور پیوسته در حال افزایش است. بازارهای بزرگ وارداتی و مصرف کننده مانند هلند، آلمان، فرانسه و انگلستان فرصت‌هایی را برای صادرکنندگان کشورهای در حال توسعه ارائه می‌دهند. استفاده از محصولات طبیعی، کم قند و ایمن، عامل اصلی حمایت از افزایش صادرات آجیل خوراکی و میوه‌های خشک هستند.

ژیناگستر تولید کننده انواع دستگاه‌های خشک کن صنعتی و نیمه صنعتی است؛ پس اگر شما نیز در زمینه صادرات میوه خشک فعالیت دارید می‌توانید با کمک دستگاه‌های حرفه‌ای و استاندارد بهترین میوه خشک را تولید کنید.

 

شرایط صادرات میوه خشک

برای اینکه بتوانید صادرات بی دردسر و پرسودی داشته باشید باید برخی شرایط و مقررات را رعایت کنید. در ادامه چند نکته مهم که در صادرات میوه خشک اهمیت دارد را برایتان بازگو می‌کنیم.

 

کیفیت

از الزامات کلی صادرات میوه‌های خشک این است که محصولات باید دارای کیفیت مناسب، منصفانه و قابل عرضه باشند و همچنین نام کامل کشور مبدا مشخص باشد. برخی میوه‌ها و سبزیجات تحت پوشش استاندارد خاصی نیستند؛ پس باید از استاندارد عمومی یا استاندارد UNECE برخوردار باشند. شما با کمک میوه خشک کن صنعتی می‌توانید با کیفیت‌ترین میوه خشک را تولید کنید.

رایج‌ترین نکاتی که در صادرات میوه خشک باید رعایت کنیم عبارتند از:

  • میزان رطوبت: هر میوه‌ای باید دارای سطح معینی از رطوبت باشد.
  • اندازه: برای هر نوع از میوه خشک و آجیل اندازه متفاوتی تعریف شده است.
  • برش خاص: برخی از میوه‌های خشک باید دارای برش خاصی باشند.
  • سطح مواد نگهدارنده‌های مورد استفاده باید منطقی باشد.
  • کلاس کیفیت: میوه‌ها باید از کیفیت یکنواختی برخوردار باشند.

 

برچسب

میوه خشک‌هایی که صادر می‌کنید باید دارای برچسب باشد و روی برچسب‌ها اطلاعات زیر حک شده باشد.

  •  نام محصول باید اعلام شود.
  • مشخص شود که آیا محصول به طور طبیعی خشک شده یا شکر اضافه شده است.
  • در مورد انواع خاصی از میوه‌های خشک که دارای دانه یا گودال هستند، برچسب باید وجود دانه‌ها یا گودال‌ها را اعلام کند.
  • نام و آدرس تولید کننده، بسته بندی کننده، توزیع کننده یا وارد کننده درج شود.

تصویر بسته بندی میوه خشک

بسته بندی

  • بسته بندی محصول باید به گونه‌ای باشد که از ویژگی‌های ارگانیک و کیفیت محصول محافظت کند.
  • از محصول در برابر آلودگی‌های باکتریولوژیکی محافظت کند.
  • هیچ گونه بو، طعم، رنگ یا سایر ویژگی‌های خارجی را به محصول منتقل نکند.
  • ایمنی مواردی که با غذا تماس داشتند باید مورد ارزیابی قرار گیرد و اطمینان حاصل شود که سطوح ناامن مواد شیمیایی به مواد غذایی منتقل نشده است.

نکته: درست است که کیفیت محصول فاکتور بسیار مهمی برای ورود به عرصه رقابت است؛ اما کیفیت خالی کافی نیست. برای صادرات سودآور، توجه به بسته بندی و مارک تجاری بسیار مهم است که در بازار مدرن امروزی به اندازه کیفیت و گاهی حتی بیشتر اهمیت دارد.

 

مشکلات صادرات میوه خشک

در صادرات میوه خشک موانعی ممکن است این تجارت را به خطر بیندازد یا ممکن است باعث شود که که تاجر ضرر کند. در ادامه به برخی از این موانع اشاره می‌کنیم.

 

حمل و نقل میوه 

برای حمل و نقل میوه راه‌های زیادی وجود دارد و بیشتر صادرات از راه دریایی انجام می‌شود. در طول مسیر ممکن است به میوه‌های خشک آسیب برسد و دچار فساد شوند؛ همچنین مدت زمانی که میوه‌های خشک در مسیر هستند این مشکل را تشدید می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق صادر کنندگان سعی می‌کنند که از کانتینرهای یخچالی برای حمل و نقل استفاده کنند تا میوه‌های خشک در فضای سرد و خشکی جابجا شوند.

 

بسته بندی میوه خشک صادراتی

بسته بندی از مهم‌ترین آیتم‌هایی است که ممکن است این تجارت را به ضرر برساند؛ از این جهت که در چند دهه گذشته این مورد بی اهمیت بوده است، اما در حال حاضر کیفیت بسته بندی نقش پررنگی در صادرات میوه خشک دارد.

  

عدم شناخت بازار میوه خشک صادراتی

شناخت بازار برای صادرات میوه خشک بسیار مهم و کارآمد است؛ از این جهت که شناخت این که چه کشوری خواهان چه نوعی میوه بوده است برای تجار و صادر کننده مهم است؛ به طور مثال میوه‌هایی مخصوص ایران است و فقط ایرانی‌ها آن میوه را می‌پسندند و ممکن است آن نوع میوه در کشورهای دیگر متقاضی نداشته باشد.

 

جایگاه ایران در صادرات میوه خشک

همانطور که همه ما می‌دانیم ایران کشور چهار فصل است که در هر گوشه آن محصول خاصی کشت می‌شود؛ به همین دلیل تنوع صادرات میوه خشک‌های ایرانی بسیار بالاست. میزان تولید میوه خشک در ایران به صورتی است که علاوه بر نیاز داخلی می‌تواند نیاز سایر کشورها را در این زمینه رفع کند؛ به همین دلیل در سال‌های اخیر شاهد صادرات میوه خشک به کشورهایی چون روسیه، هند، قطر، استرالیا، دبی و… بودیم.

ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پسته، انجیر خشک، خرما و کشمش در جهان است و با استفاده از ظرفیت تولید خود توانسته در زمینه صادرات آجیل و خشکبار با اروپا رقابت کند؛ به عنوان مثال پسته، خرما و میوه خشک ایرانی یکی از پرفروش‌ترین محصولات ایرانی در جهان است و 5 درصد از کل صادرات مربوط به صادرات میوه خشک است. بر اساس آمارهای موجود، صادرات آجیل و خشکبار ایران سالانه بیش از دو میلیارد دلار است.

 

صادرات میوه خشک به روسیه

روسیه دارای آب و هوای سرد است و تقریباً در نیمی از سال امکان تولید محصولات کشاورزی وجود ندارد؛ بنابراین بیشتر محصولات کشاورزی مورد نیاز خود را وارد می‌کند. به دلیل کمبود این محصولات، قیمت آن‌ها در این کشور نسبت به سایر بازارها بیشتر است و سود بیشتری را برای صادرکننده به همراه خواهد داشت.

 

صادرات میوه خشک به ترکیه

بر اساس پایگاه داده تجارت بین الملل سازمان ملل متحد، ارزش صادرات میوه خشک از ایران به مقصد ترکیه در سال 2020 حدود 121 میلیون دلار بوده است که این موارد صادراتی شامل میوه خشک، آجیل و پوست مرکبات می‌شود. 

 

صادرات میوه خشک به عمان

کشور عمان دارای دو ویژگی مثبت برای صادرات میوه خشک است. اول اینکه دارای مرز آبی مشترک با کشور ماست و نکته دوم شباهت ذائقه آنان با ایرانی‌ها است؛ به همین دلیل کشور عمان یکی از گزینه‌های مناسب برای برقراری ارتباط و انجام صادرات میوه خشک است.

 

صادرات میوه خشک به کویت

اولین صادرات میوه و سبزیجات به کویت از زمان شروع همه‌گیری کووید 19 انجام شده است. TPOI (سازمان ترویج تجارت ایران) اولین محموله میوه و سبزیجات ایرانی را به کویت اعلام کرد. این کالا از بندر داییر در استان بوشهر ایران به بندر شوایخ کویت ارسال شد.

 

صادرات میوه خشک به عراق

کشور عراق یکی از طرفداران همیشگی میوه خشک ایرانی است و سالانه درصد عظیمی از صادرات ایران به مقصد عراق است. تاجران عراقی در سال‌های اخیر به کمک گسترش کسب و کارهای اینترنتی، محصولات میوه خشک ایرانی را به صورت ایرانی خرید می‌کنند که موجب می‌شود این فرایند با سرعت بیشتری صورت بگیرد.

 

صادرات میوه خشک به قطر 

محصولات میوه خشک در ایران انواع مختلف و زیادی دارد؛ همین امر باعث شده است که پتانسیل بالایی برای صادرات میوه خشک به قطر ایجاد شود؛ از همین جهت تجار زیادی قصد صادرات میوه خشک به قطر را دارند.

 

صادرات میوه خشک به هند

طبق آمار منتشر شده از پایگاه داده تجارت بین الملل سازمان ملل متحد، صادرات میوه خشک، آجیل و پوست مرکبات از ایران به مقصد هند در سال 2018 معادل مبلغ 162 میلیون دلار بوده است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با دریافت مشاوره رایگان پیش از خرید دستگاه، با اطمینان خاطر تصمیم بگیرید.          
با دریافت مشاوره رایگان پیش از خرید دستگاه، با اطمینان خاطر تصمیم بگیرید.
سوالی داری؟ بدون تعارف بپرس