مدت زمان خشک شدن میوه در میوه خشک کن

تصویر دستگاه میوه خشک کن

وقتی می‌خواهید به وسیله دستگاه خشک کن میوه، چیپس میوه برای خودتان درست کنید یا هنگامی که تصمیم گرفته‌اید با خرید دستگاه میوه خشک کن صنعتی یا نیمه صنعتی، خط تولید میوه خشک راه‌اندازی کنید، سوالات زیادی در ذهن­‌تان شکل می‌گیرد که به دنبال رسیدن به جواب‌شان هستید؛ یکی از این سوالاتی که ذهن یک کارآفرین یا مصرف کننده خانگی حوزه میوه خشک را مشغول می‌کند این است که مدت زمان خشک شدن میوه در میوه خشک کن چقدر است؟ یا اینکه مدت زمان خشک کردن میوه ها درون دستگاه میوه خشک کن چقدر باید باشد؟ ژیناگستر در ادامه مقاله به شما خواهد گفت که مدت زمان خشک شدن میوه در میوه خشک کن خانگی و صنعتی چقدر است.

با تنوع بالای دستگاه‌های خشک کن ژیناگستر، دست‌تون برای انتخاب بازه.

مدت زمان خشک شدن میوه در دستگاه میوه خشک کن

مانند بیشتر سوالات حوزه تولید میوه خشک، این سوال که مدت زمان خشک شدن میوه در میوه خشک کن صنعتی چقدر است هم یک پاسخ نسبی دارد و جواب مشخصی برای آن نیست؛ یعنی نسبت به اینکه چه نوع میوه‌ای را می‌خواهید با چه روشی خشک کنید، پاسخ‌های متعددی در رابطه با مدت زمان خشک کردن میوه ها وجود دارد.

هر چند این مقاله به مدت زمان خشک شدن میوه در میوه خشک کن می‌پردازد؛ اما خالی از لطف نیست بدانید با توجه به این که امکان دسترسی دائمی به آفتاب وجود ندارد، خشک کردن میوه در آفتاب یک روش زمان بر است و در این روش گاهی ممکن است خشک کردن یک میوه حتی بیش از یک روز طول بکشد! علاوه بر این، خشک کردن میوه در آفتاب در مقایسه با استانداردهای بهداشتی نیز خیلی روش قابل قبولی نیست.

بعضی افراد نیز از شوفاژ یا فر برای خشک کردن میوه استفاده می‌کنند؛ در مورد استفاده از این روش‌ها باید بدانید که مدت زمان خشک شدن میوه روی شوفاژ به نسبت مدت زمان خشک شدن میوه در میوه خشک کن خانگی طولانی‌تر است. این روش هم مانند خشک کردن میوه در آفتاب، از لحاظ بهداشتی روش چندان مناسبی نیست. 

خلاصه که اگر زمان‌ برای‌تان ارزشمند است و نمی‌خواهید وقت‌تان بیهوده تلف شود، همچنین به رعایت موارد بهداشتی مقید هستید، توصیه می‌شود فکر استفاده از روش‌های سنتی مثل خشک کردن میوه در آفتاب، خشک کردن میوه با تستر و…  را از سرتان بیرون کنید و با همان دستگاه خشک کن پیش بروید. درباره مدت زمان خشک شدن میوه در فر هم لازم به ذکر است بدانید که شاید مدت زمان خشک کردن میوه ها در فر رضایت بخش باشد و میوه‌ها سریع خشک شوند، اما میوه‌های خشک شده ممکن است کیفیت مطلوبی نداشته باشند و به علت اینکه حرارت موجود در فر برای خشک کردن میوه طراحی نشده است، میوه‌ها، زیادی خشک یا حتی پخته شوند! به عنوان مثال اگر فرآیند خشک کردن کیوی در فر انجام شود، به علت حرارت بالای فر، چیپس‌های کیوی کاملا خشک شوند و تمام رطوبت خود را از دست بدهند؛ یا مثلا فرض کنید خشک کردن آلبالو در فر صورت بگیرد و به جای تولید آلبالو خشک، در نهایت محصولی که به دست می‌آورید آلبالو پخته برای آلبالو پلو باشد!

 امروزه تنوع دستگاه‌های خشک کن به قدری زیاد است که می‌توانید متناسب با بودجه مالی و نیازتان دستگاه میوه خشک کن خانگی و نیمه صنعتی یا صنعتی مورد نظر خود را خریداری کنید. ژیناگستر تولید کننده و ارائه دهنده مستقیم انواع دستگاه خشک کن میوه اعم از خانگی، صنعتی و نیمه صنعتی، می‌تواند نیاز شما را در این زمینه به خوبی تامین کرده تا تجربه‌ی خوب و مطمئنی در تولید چیپس میوه داشته باشید.

اگه بخوام توی خونه، برای مصارف کم، کار میوه خشک کنی انجام بدم بهتره چه دستگاهی رو انتخاب کنم؟

همانگونه که در ابتدا گفتیم، مدت زمان خشک کردن میوه‌ها با یکدیگر متفاوت است. این زمان حتی بین میوه‌های یک نوع هم متفاوت است؛ زیرا روش کشت هر باغدار با دیگری فرق می‌کند و نمی‌توان گفت که اگر مثلا انگور یک باغ در 6 ساعت خشک شده است، مدت زمان خشک شدن انگور در میوه خشک کن برای همه انواع انگور با کشت‌های مختلف همین 6 ساعت است.

هرچند خشک کردن میوه به وسیله دستگاه میوه خشک کن ساده به نظر می‌آید و به شما این اطمینان را می‌دهیم که قرار نیست آپولو هوا کنید! با این حال عواملی هستند که باید هنگام خشک کردن میوه به آن‌ها توجه داشته باشی که در مدت زمان خشک شدن میوه در میوه خشک کن خانگی و همینطور صنعتی تاثیر دارند.

تصویر میوه در دستگاه خشک کن

عوامل موثر در مدت زمان خشک شدن میوه در میوه خشک کن

عوامل موثر در مدت زمان خشک شدن میوه در دستگاه میوه خشک کن عبارتند از رطوبت میوه، ضخامت برش‌های میوه، شکل برش آن‌ها مثل ورقه‌ای، مربعی، رنده‌ای و… همچنین مقدار و اندازه کل میوه‌هایی که درون سینی دستگاه میوه خشک کن قرار گرفته‌اند.

راجع به رطوبت میوه باید بدانید که هرچه رطوبت و آب یک میوه بیشتر باشد، برای خشک شدن به زمان بیشتری نیاز دارد و هرچه میوه کم آب و خشک باشد، طبیعتا سریع‌تر خشک می‌شود؛ مثلا مدت زمان خشک شدن پرتقال در میوه خشک کن از مدت زمان خشک شدن کیوی در میوه خشک کن بیشتر است؛ چون پرتقال آب بیشتری دارد؛ از این رو نتیجه می‌گیریم که رطوبت میوه یک عامل مهم در تعیین زمان مصرفی برای خشک شدن یک میوه است.

همانطور که مدت زمان خشک کردن میوه­ های آبدار بیشتر بوده، دما و حرارت لازم برای خشک کردن آن‌ها نیز بیشتر است و برای خشک کردن میوه‌های کم آب هم دمای کمتری لازم است؛ البته خوب است بدانید هر چه دما و حرارت دستگاه خشک کن میوه را افزایش دهید، از آن طرف سرعت خشک شدن میوه‌ها افزایش پیدا کرده و آن‌ها در مدت زمان کوتاه‌تری خشک می‌شوند. توجه کنید که 20 درصد رطوبت میوه باید پس از خشک شدن همچنان در بافت‌ میوه خشک باقی بماند؛ از این رو اگر دما را زیاد می‌کنید باید مراقب باشید که آب موجود در بافت میوه‌ها بیش از حد تبخیر نشود؛ در غیر اینصورت چیپس‌های میوه تولیدی شما بسیار خشک شده و کیفیت مطلوب خود را از دست می‌دهند. همچنین شایان ذکر است با وجود اینکه مدت زمان خشک شدن میوه‌ها با کاهش دما دستگاه خشک کن افزایش پیدا می‌کند؛ اما فراموش نکنید که خشک کردن میوه‌ها در دمای پایین‌تر سبب می‌شود مواد مغذی میوه‌ها بیشتر حفظ شود.

بعضی میوه‌ها نیز مثل میوه‌هایی که دارای قند بالا هستند، طی دو مرحله خشک می‌شوند؛ در مرحله اول بهتر است که دمای دستگاه خشک کن میوه پایین باشد و در مرحله دوم دما به تدریج افزایش پیدا کند.

درباره میوه‌هایی که قند پایینی دارند هم همین دو مرحله به صورت برعکس صدق می‌کند؛ به این شکل که در مرحله اول میوه‌ها را در دمای بالا قرار می‌دهید و در مرحله دوم به تدریج دما را کاهش می‌دهید.

نکته بعدی که باید در نظر داشته باشید برش‌های میوه است؛ مثلا چگونگی برش سیب در مدت زمان خشک شدن سیب در میوه خشک کن تاثیرگذار است. میوه‌هایی که با هم داخل سینی دستگاه خشک کن قرار می‌گیرند باید دارای برش‌های تا حدودی یکسان و یک اندازه باشند؛ در غیر این صورت ممکن است مدت زمان خشک شدن یک برش، کوتاه‌‌تر و برش دیگر که برای مثال بزرگ‌تر است، بلندتر باشد. با این وضع میوه‌ها در یک زمان خشک نمی‌شوند و روند کار کندتر از حد معمول پیش می‌رود.

با همه این حرف‌ها در یک جمع بندی نهایی باید بدانید که دما و زمان در خشک کردن میوه به وسیله دستگاه خشک کن، امری تقریبی است؛ به همین خاطر پیش از اینکه چیپس‌های میوه را از دستگاه خارج کنید اطمینان حاصل کنید که آن‌ها به درستی خشک شده‌ا‌ند و دیگر حالت چسبندگی ندارند.

 در صورتی که در محصول‌تان رطوبت بیش از 20 درصد و چسبندگی مشاهده کردید، بایستی آن‌ها را برای مدت زمان بیشتری درون دستگاه میوه خشک کن صنعتی یا خانگی خود قرار دهید.

عده‌ای گمان می‌کنند که هر چه قیمت بیشتر باشد، آن دستگاه از کیفیت بهتری در تولید میوه خشک برخوردار است و همچنین مدت زمان خشک کردن میوه ها هم در این دستگاه سریع‌تر است؛ اما باید بدانید که اصلا اینطور نیست! قیمت همیشه هم تضمین کننده کیفیت و کارکرد بهتر دستگاه نیست و گاهی به دلایل دیگری همچون برند معروف‌تر دستگاه گران‌تر است.

موضوع مهم‌تر، طرز استفاده است؛ اینکه باید حرارت را چگونه و چقدر تنظیم کنید و کی باید میوه‌ها را از دستگاه خارج کنید. پس همیشه هم لازم نیست دنبال دستگاه گران‌تر بگردید. گاهی فقط کافی است که کمی دانش خود را در زمینه میوه خشک و مدت زمان خشک شدن میوه در دستگاه میوه خشک کن افزایش دهید.

 

مدت زمان خشک کردن میوه‌هایی مانند سیب، کیوی و آلو در میوه خشک کن

با توجه به این که مدت زمان خشک کردن میوه‌ها به نوع میوه و اندازه برش آن‌ها بستگی دارد میوه‌هایی نظیر سیب، کیوی و آلو که مورد استقبال افراد زیادی قرار دارد مدت زمان کمتری برای خشک کردن در میوه خشک کن  نیاز دارد. دقت کنید که میوه‌هایی که در میوه خشک کن قرار می‌دهید رسیده و سالم باشد و از گذاشتن میوه‌های کال و لک دار به این جهت زمان خشک کردن در میوه خشک کن را کمتر کنید پرهیز کنید. 

افرادی بر این باور هستند که اگر میوه‌ها را قبل از این که در میوه خشک کن قرار دهند در آب نمک بخوابانند و یا آبلیمو به آن‌ها آغشته کنند، زمان خشک کردن آن‌ها در میوه خشک کن افزایش پیدا می‌کنند؛ اما این باور غلط است و این کار باعث می‌شود که از سیاه شدن میوه‌ها جلوگیری شود.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با دریافت مشاوره رایگان پیش از خرید دستگاه، با اطمینان خاطر تصمیم بگیرید.          
با دریافت مشاوره رایگان پیش از خرید دستگاه، با اطمینان خاطر تصمیم بگیرید.
سوالی داری؟ بدون تعارف بپرس