دستگاه میوه خشک کن گازی بهتر است یا برقی؟

تصویر دستگاه میوخ خشک کن

در گذشته رایج‌ترین روش برای خشک کردن مواد غذایی و میوه‌ها استفاده از نور آفتاب بود؛ اما این روش معایب بسیاری همچون زمان‌بر بودن، آلوده شدن و عدم کنترل بر میزان خشک شدن مواد غذایی را داشت. سال‌ها بعد با تولید انواع دستگاه خشک کن نوین امکانات و مزایای بسیاری در اختیار افراد قرار گرفت، ضمن اینکه هیچ یک از معایب بالا در این دستگاه‌ها دیده نشد.

مجموعه ژیناگستر ارائه دهنده انواع دستگاه خشک کن گازی و خشک کن برقی است و شما می‌توانید با اطمینان کامل از اصالت و کیفیت، محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

خشک کن صنعتی ژیناگستر، با تنوع ظرفیت بین 350 الی 1500 کیلو میوه

حال سوالی که با آن روبرو هستیم این است که میوه خشک کن گازی بهتر است یا برقی؟

خشک کردن میوه علاوه بر اینکه راهی برای نگهداری میوه‌ها در مدت زمان طولانی‌تر است، در صورت داشتن آگاهی و اطلاعات کافی می‌تواند یک مسیر سودمند برای شروع یک کسب و کار باشد.

 میوه را با دستگاه‌های خشک کن مخصوصی خشک می‌کنند که انواع مختلفی دارد. 

در حال حاضر که تعداد تولید کنندگان دستگاه‌های میوه خشک کن رو به رشد است، ضرورت به کارگیری دقت کافی و افزایش آگاهی نسبت به خرید دستگاه میوه خشک کن صنعتی بیش از پیش برای مصرف کنندگان آن، واجب است؛ زیرا تولید کنندگانی هستند که نکات تخصصی و استانداردهای فنی لازم را هنگام ساخت این دستگاه‌ها رعایت نمی‌کنند. این موضوع سبب بروز مشکلاتی مانند خشک نشدن همزمان همه محصولات درون دستگاه می‌شود، که مصرف بالای برق و گاز را به دنبال دارد و سبب می‌شود خریدار دستگاه با تصور به صرفه نبودن شغل، خط تولید را واگذار کند.

در کل هرگونه ضعف در ساختار دستگاه، در کیفیت محصول خروجی هم اثر می‌گذارد.

حال اولین سوالی که هنگام خرید دستگاه خشک کن ممکن است در ذهن شما شکل بگیرد این است که چند نوع دستگاه خشک کن داریم؟ کدام نوع بهتر است؟

به طور کلی ما دو نوع میوه خشک کن داریم: برقی و گازی؛ اما سوال مهم‌تر این است که دستگاه میوه خشک کن گازی بهتر است یا برقی؟

برای رسیدن به یک جواب درست بهتر است ابتدا آشنایی کوتاهی با هر کدام از این دو نوع دستگاه خشک کن داشته باشیم.

 

دستگاه خشک کن میوه گازی

میوه خشک کن گازی نوعی از خشک کن است که برای تامین انرژی خود برای تولید گرما به گاز نیاز دارد. انرژی گرمایی توسط مشعل‌های گازی و در کوره‌های محفظه دستگاه خشک کن گازی تولید شده و سپس توسط فن‌ها و سیستم گردش هوا به محفظه ترولی میوه و سبزی منتقل می‌شود. این نوع از میوه خشک کن نسبتا حجیم است و ابعاد بزرگی دارد؛ حدودا 1 الی 2 لیتر گاز در هر ساعت مصرف می‌کند. به نسبت ابعاد، توانایی خشک کردن 60 الی 70 کیلو میوه را داشته و عموما کاربرد صنعتی دارد؛ البته می‌توان به عنوان میوه خشک کن خانگی و نیمه صنعتی هم از آن استفاده کرد.

 

دستگاه میوه خشک کن برقی

در این نوع از میوه خشک کن انرژی گرمایی توسط المنت‌های برقی تولید شده و توسط سیستم سیرکولاسیون هوا به محفظه می‌رود. البته انرژی مورد نیاز برای خشک کن برقی را از سلول‌های خورشیدی هم می‌توان تامین کرد که به مراتب هزینه‌ کمتری صرف می‌کند.

اگه بخوام توی خونه، برای مصارف کم، کار میوه خشک کنی انجام بدم بهتره چه دستگاهی رو انتخاب کنم؟

میوه خشک کن گازی بهتره یا برقی؟

در یک نگاه کلی اولین تفاوتی که بین این دو دستگاه به چشم می‌خورد نوع انرژی مصرفی است، که تاثیرگذارترین تفاوت آن‌ها هم به شمار می‌آید. 

در این قسمت به اختصار به مقایسه میوه خشک کن گازی و برقی می‌پردازیم.

  • اولین عامل تعیین کننده در این باره که کدام نوع از این دستگاه‌ها (خشک کن برقی یا گازی) برای شما بهتر است، این است که شما به کدام یک از انرژی‌های مصرفی دسترسی دارید؛ برق یا گاز؛ زیرا در برخی مناطق دسترسی به یکی از این دو انرژی ممکن نیست؛ از این رو انتخاب بهتر برای آن‌ها دستگاهی است که به انرژی مصرفی‌اش دسترسی داشته باشند؛ اما اگر شما به هردو انرژی (برق و گاز) دسترسی دارید، با توجه به هزینه‌های مصرف گاز در کشور که به مراتب از برق پایین‌تر است، پیشنهاد ما به شما خشک کن گازی است؛ مثلا شما دو دستگاه خشک کن برقی و گازی را در نظر بگیرید که هردو 600 کیلو هستند، مصرف گاز دستگاهی که با سوخت گازی کار می‌کند، به طور متوسط در هر ساعت 2.5 الی 3 متر مکعب و مصرف برق میوه خشک کن برقی در هر ساعت حدود 16 کیلو وات انرژی است.

وقتی هزینه‌های این دو دستگاه را با هم مقایسه می‌کنیم، متوجه اختلاف میزان انرژی مصرفی آن‌ها و گران‌تر بودن برق می‌شویم؛ دلیلش هم این است که هزینه تولید برق از گاز گران‌تر است.

  • اگر در منطقه‌ای هستید که قیمت برق مناسب است، ولی می‌خواهید از گاز هم استفاده کنید، می‌توانید دستگاه خشک کن دوگانه سوز تهیه کنید. این دستگاه قابلیت سوئیچ کردن به انرژی مورد نظر و قابلیت استفاده همزمان از دو انرژی را دارد؛ این ویژگی باعث می‌شود که کاربر بتواند جهت جلوگیری از بالا رفتن هزینه برق یا گاز خود، از هر دو انرژی استفاده کند تا قبض‌هایش با مبلغ کمتری بیاید.
  • برای استفاده طولانی مدت، بهتر است از دستگاه‌های گازی استفاده شود.

چرا؟ پاسخ واضح است؛ زیرا قطعی گاز در کشور کمتر است و از نوسانات برقی هم خبری نیست.

  • مدت زمان خشک کردن و ابعاد هر دو دستگاه هم تقریبا مشابه یکدیگر است؛ البته به این شرط که استاندارد ساخته شده باشند.
  • هرچند از لحاظ قیمت، دستگاه برقی حدود 3 تا 5 درصد از دستگاه گازی، ارزان‌تر است؛ دلیل گران‌تر بودن دستگاه گازی هم استفاده از مشعل، کوره، لوله‌ کشی‌های زیاد، جوشکاری و فریم سازی بیشتر است.

در یک نتیجه گیری کلی باید بیان کرد این دو دستگاه تفاوت چندانی با هم ندارند؛ همان گونه که پیش‌‌تر ذکر شد، مهم‌ترین عامل در انتخاب یکی از آن‌ها انرژی مورد دسترس است. در صورت دسترس بودن هر دو انرژی، توصیه ما به شما دستگاه گازی است؛ زیرا هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد.

تا این قسمت از مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی راجع به میوه خشک کن برقی، خشک کن میوه گازی، تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو ارائه دهیم و در ادامه قرار است درباره میزان مصرف برق دستگاه میوه خشک کن بیشتر توضیح دهیم.

تصویر دستگاه میوه خشک کن برقی

آیا کیفیت میوه خشک در دستگاه میوه خشک کن برقی و گازی متفاوت است؟

هیچ تفاوتی بین میوه خشک‌هایی که با دستگاه خشک کن گازی یا خشک کن برقی تولید شده‌اند، وجود ندارد. تنها نکاتی که می‌تواند نتیجه کار را تحت تاثیر قرار دهد عواملی همچون درجه حرارت دستگاه، مدت زمان در نظر گرفته شده و عدم تقارن در برش میوه‌ها است.

اگر درجه حرارت و مدت زمانی که میوه در دستگاه قرار دارد مناسب و برش‌های میوه یکسان باشد، هیچ تفاوتی بین تولیدات این دو دستگاه وجود ندارد.

برای اینکه بتوانید عوامل تاثیر گذار را کنترل کنید دفترچه راهنمای دستگاه را به خوبی مطالعه کنید و یا از یک کارشناس ماهر مشاوره بگیرید.

 

مصرف برق میوه خشک کن چقدر است؟

یکی از مواردی که هنگام خرید دستگاه خشک کن باید به آن توجه داشته باشیم، میزان مصرف برق دستگاه میوه خشک کن است.

در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه میوه خشک کن برق زیادی مصرف می‌کند باید بگوییم میوه خشک کن‌های گازی و برقی متناسب با ویژگی‌ها و امکاناتی که در اختیار ما می‌گذارند مصرف برق متفاوتی دارند. میوه خشک کن‌ها در دو نوع تک فاز و سه فاز تولید می‌شوند. میوه خشک کن‌های تک فاز حداکثر 10 آمپر و میوه خشک کن‌های سه فاز حدود 7 آمپر برق مصرف می‌کنند.

طبق آمارهای ارائه شده میزان مصرف برق دستگاه میوه خشک کن‌ خانگی حدود 300 الی 1000 وات است که این مقدار برق معادل 10 لامپ صد است؛ البته این نکته را فراموش نکنید که این دستگاه همچون سایر لوازم خانگی قرار نیست که هر روز استفاده شود و شاید حداکثر در طول هفته 2 تا 3 بار آن را روشن کنید.

نکته: اگر میزان مصرف شما بالاست و نیاز دارید حجم قابل توجهی میوه یا مواد غذایی را خشک کنید، حتما از میوه خشک کن‌های صنعتی و بزرگ استفاده کنید؛ زیرا اینگونه علاوه بر مقرون به صرفه‌ بودن، عمر مفید دستگاه نیز افزایش می‌یابد.

 

چند نکته مهم که در مصرف برق میوه خشک کن‌ها تاثیر دارند!

نکاتی که در ادامه گفته می‌شود به شما کمک می‌کند تا دستگاهی را خریداری کنید که میزان مصرف برق دستگاه میوه خشک کن مناسبی داشته باشد. نکاتی که گفته شد نوعی راهنمای خرید محسوب می‌شود تا شما متوجه شوید میوه خشک کن گازی بهتر است یا برقی و در انتها بهترین گزینه را انتخاب کنید.

هر دستگاهی که این ویژگی‌ها را دارد قطعا میوه خشک کن مناسبی است و شما می‌توانید با اطمینان کامل آن را بخرید.

 

سیستم برقی

سیستم برقی برخی از دستگاه‌های میوه خشک کن به صورت المنتور است. مصرف برق این دستگاه‌ها بین 750 تا 1500 وات متغیر است.

نحوه کار المنتورها بدین شکل است که شما دمای دستگاه را تنظیم کرده تا المنت‌ها به میزان لازم گرما تولید کنند، سپس گرما به کمک فن‌های داخلی در تمام محیط میوه خشک کن پخش می‌شود و زمانی که فضای درون دستگاه به دمای مطلوب رسید عملکرد المنت‌ها متوقف می‌شود.

این نوع سیستم برقی تاثیر بسیاری در بهینه سازی مصرف برق دارد.

 

وجود عایق حرارتی

نکته مثبتی که در برخی میوه خشک کن‌ها وجود دارد این است که اطراف تمام دیواره‌های دستگاه، توسط عایق حرارتی پوشانده شده تا گرمای درون دستگاه به بیرون آن نفوذ نکند و همین امر سبب می‌شود تا 30 تا 40 درصد در مصرف برق صرفه جویی شود.

 

سیستم کنترل دمایی هوشمند 

سیستم کنترل دمایی هوشمند، المنت‌ها را مدیریت می‌کند تا همیشه روشن نباشند، زمانی که دمای درون دستگاه کاهش یابد المنت‌ها به صورت خودکار روشن شده و زمانی که به دمای دلخواه شما برسد به صورت خودکار خاموش می‌شود. این امر به شما کمک می‌کند تا بتوانید در مصرف برق صرفه جویی کنید.

 

تایمر

گزینه تایمر در برخی از دستگاه‌های میوه خشک کن قدیمی وجود ندارد و دستگاه به طور خودکار خاموش نمی‌شود؛ به همین دلیل نیاز است تا به طور مکرر به مواد غذایی و میوه‌ها سر بزنید. بهتر است در هنگام خرید حتما به این گزینه توجه داشته باشید؛ زیرا اگر سهوا فراموش کنید به مواد غذایی سر بزنید علاوه بر مصرف برق بیشتر، امکان اینکه مواد غذایی بیش از حد خشک شوند وجود دارد.

 

ظرفیت دستگاه

به طور کلی هر چقدر ظرفیت دستگاه میوه خشک کن بیشتر باشد مصرف برق آن نیز بیشتر است؛ با استناد به این جمله می‌توان گفت مصرف برق دستگاه میوه خشک کن صنعتی نسبت به  مصرف برق دستگاه میوه خشک کن خانگی بسیار بیشتر است؛ پس بهتر است هنگام خرید به میزان نیاز خود توجه کنید و متناسب با آن خرید کنید.

 

خرید میوه خشک کن گازی بهتره یا برقی؟

کاربرد این سوال که میوه خشک کن برقی بهتره یا گازی در هنگام خرید مشخص می‌شود. هر شخصی متناسب با ویژگی‌هایی که مد نظر دارد، دستگاه مورد نظر خود را انتخاب می‌کند.

برخی ویژگی‌ها که اکثر افراد هنگام خرید به آن توجه می‌کنند عبارتند از:

بودجه

معمولا افراد قبل از خرید و هنگام برآورد هزینه بودجه محدود و مشخصی را در نظر می‌گیرند. طبیعتا هر چقدر بیشتر هزینه کنید می‌توانید دستگاه با کیفیت‌تری بخرید و به طبع هر چقدر هزینه کمتری را به این موضوع اختصاص دهید امکانات محدودتری دریافت خواهید کرد.

 

ظرفیت

این موضوع نیز کاملا مشخص است که ظرفیت دستگاه می‌تواند تاثیر مستقیمی بر قیمت آن داشته باشد. هر چقدر ظرفیت بیشتر باشد قیمت نیز بیشتر خواهد شد.

 

کیفیت

کیفیت نیز یک عامل مهم و موثر است که با بالا رفتن آن، قیمت محصول نیز افزایش می‌یابد.

 

برند تولید کننده

برخی برندها به سبب سابقه درخشان و شهرتی که در بازار دارند محصولات خود را با قیمت بیشتری به فروش می‌رسانند.

 

دلیل اختلاف قیمت میوه خشک کن گازی و برقی در چیست؟

قیمت میوه خشک کن گازی و برقی به عوامل مختلفی همچون کیفیت، برند، سایز و غیره بستگی دارد. به طور کلی هر چقدر یک محصول با کیفیت‌تر باشد، سایز بزرگ‌تری داشته باشد و از برند شناخته شده‌تری خرید شود قیمت بالاتری نیز دارد.

به طور کلی تفاوت فاحشی بین این دو دستگاه وجود ندارد که منجر به افزایش یا کاهش قیمت شود و اساسی‌ترین عاملی که بر قیمت نهایی محصولات تاثیر می‌گذارد نوع طراحی و رعایت اصول و استانداردهای لازم است که بر کیفیت محصول و در انتها قیمت آن تاثیر می‌گذارد.

اگر تمامی اصول و استانداردها رعایت شود، تفاوت قیمت چندانی بین این دو دیده نمی‌شود؛ اما متاسفانه به سبب ضعف در طراحی، خروجی کیفیت و استانداردهای لازم را ندارد و همین اصل موجب تفاوت قیمت می‌شود.

از آنجایی که انرژی گاز در دسترس‌تر و ارزان‌تر است، دستگاه میوه خشک کن گازی قیمت مناسب‌تری نسبت به میوه خشک کن برقی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با دریافت مشاوره رایگان پیش از خرید دستگاه، با اطمینان خاطر تصمیم بگیرید.          
با دریافت مشاوره رایگان پیش از خرید دستگاه، با اطمینان خاطر تصمیم بگیرید.
سوالی داری؟ بدون تعارف بپرس