طریقه خشك كردن ميوه با دستگاه

تصویر انواع میوه خشک

میوه خشک از آن دسته تنقلات است که از افراد بزرگ گرفته تا کودکان به آن علاقه مند هستند و این خوردنی خوشمزه می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای چیپس و پفک باشد. یکی از دلایلی که افراد، میوه خشک را به میوه تازه ترجیح می‌دهند کم حجم بودن میوه خشک است و می‌توان مدت طولانی آن را نگهداری کرد و نگران خرابی و فاسد شدن آن نبود.

ما در این مقاله به شما روش خشك كردن ميوه با دستگاه خشک کن میوه را می‌گوییم. تا پایان مقاله همراه ژیناگستر باشید.

 

چرا باید طرز میوه خشک کن با دستگاه را یاد بگیریم؟ آیا میوه خشک برای بدن مفید است؟

میوه‌های خشک دارای فیبر هستند و فیبرها در بهبود روده و سلامت آن بسیار مفید هستند. همچنین بعضی از متخصصین برای پایین آوردن کلسترول خون میوه خشک را پیشنهاد می‌دهند.

آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه خشک برای سلامت و زیبایی ما مفید است؛ همچنین باعث جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

وجود ویتامین‌ها در میوه‌های خشک نیز یکی دیگر از دلایلی است که میوه خشک در بین همه محبوب شده است. لازم به ذکر است ویتامین‌های که در میوه تازه وجود دارد با میوه خشک آن برابر است؛ به طور مثال کیوی سرشار از ویتامین سی است و می‌توان گفت دو برابر پرتقال ویتامین دارد و همانطور که می‌دانید ویتامین سی برای جذب آهن بسیار موثر است.

تصویر میوه خشک

روش خشك كردن ميوه با دستگاه

در این بخش می‌خواهیم طرز خشک کردن میوه را به شما بگوییم. روش‌های مختلفی برای خشک کردن میوه وجود دارد که عبارت است از:

  • روش سنتی
  • استفاده از فر
  • استفاده از دستگاه میوه خشک کن
  • استفاده از شوفاژ و بخاری

 

طرز خشك كردن ميوه با دستگاه ميوه خشك كن

استفاده دستگاه میوه خشک کن خانگی و نیمه صنعتی، برای هر خانواده‌ای لازم است و حال هوای خاصی به آشپزخانه هر بانویی می‌دهد. در بازار دستگاه‌های متعددی وجود دارد و هر کدام قیمت‌های متفاوتی دارد. این دستگاه‌ها در واقع خشک کن مواد غذایی هستند، اما بیشتر برای میوه استفاده می‌شود؛ به همین دلیل با این نام شناخته می‌شوند. این دستگاه‌ها علاوه بر میوه، برای سبزی، غلات، گوشت و حتی گل نیز کاربرد دارند. همچنین می‌توانید برای تهیه لواشک از این دستگاه استفاده کنید.

شما می‌توانید بهترین دستگاه میوه خشک کن صنعتی و خانگی را از ژیناگستر تهیه کنید.

 

آموزش خشک کردن میوه با دستگاه

به طور کلی نحوه خشک کردن میوه با دستگاه فرایند بسیار پیچیده‌ای ندارد؛ کافیست مواد را داخل دستگاه گذاشته و دستگاه را روشن کنید؛ اما بهتر است چند نکته را رعایت کنید.

اگر میوه‌هایی مانند موز و سیب دارید بهتر است از رومال آبلیمو استفاده کنید.

سعی کنید ضخامت میوه‌ها کم باشد و ابعاد همگی تا جایی که می‌توانید یک اندازه باشد. زمان تقریبی در این روش خشک کردن میوه با دستگاه حدود 12 ساعت است. معمولا زمان مورد نیاز برای میوه خشک کن صنعتی یا خانگی 12 ساعت است. هنگام پایان قطعه‌ای از میوه را بردارید از وسط نصف کنید نباید هیچگونه رطوبتی ببینید.

تصویر طریقه خشک کردن میوه با دستگاه

طرز خشک کردن آلبالو با دستگاه میوه خشک کن

آلبالو از آن دسته میوه‌های است که بسیاری از افراد آن را دوست دارند و دلشان می‌خواهد در فصل های دیگر آن را داشته باشند؛ بنابراین خشک کردن آن می‌تواند یک گزینه بسیار خوب باشد. در این بخش طرز خشک کردن آلبالو با دستگاه میوه خشک کن را به شما آموزش می‌دهیم.

برای شروع حتما آلبالوها را شسته و بگذارید کامل خشک شود. برای خشک کردن آلبالو با دستگاه حتما هسته آن را در بیاورید؛ زیرا کیفیت خشک شدن آن بالا می‌رود و اگر با هسته بگذارید حالت پختگی می‌گیرد آلبالوها را داخل دستگاه گذاشته و با توجه به نوع دستگاه خود زمان آن را تنظیم کنید. معمولا 12 ساعت زمان نیاز است. بعد از پایان می‌توانید درب آن را بردارید و اجازه دهید سرد شود و بعد نوش جان کنید.

 

روش خشک کردن موز با دستگاه میوه خشک کن

برای خشک کردن موز با دستگاه، باید موزها را در ورق های متوسط برش بزنید؛ سپس برای رومال از آب لیمو استفاده کنید تا بعد از خشک شدن رنگ آن‌ها سیاه نشود. بعد از طی کردن این مراحل توری های دستگاه را با روغن آغشته کنید سپس موزها را بچینید و سعی کنید فاصله بین آن‌ها باشد. دمای خشک کن روی 58 درجه سانتی گراد قرار دهید. برای خشک کردن موز نیاز است هر 1 تا 2 ساعت به موزها سر بزنید. زمان حدودی خشک شدن موز حدود 6 تا 12 ساعت است. بعد از سپری شدن این مراحل می‌توانید آن را در مکانی سرد و تاریک نگهداری کنید.

 

روش صحیح خشک کردن محبوب‌ترین میوه‌ها با دستگاه

برخی میوه‌ها مانند سیب، زردآلو و هلو از قبیل میوه‌هایی هستند که خشک شده آن‌ها طرفداران بیشتری دارد؛ اما برای خشک کردن آن‌ها با دستگاه میوه خشک کن لازم است به یکسری نکات ریز اما مهم توجه داشته باشید که هم علاوه بر اینکه طعم آن‌ها تغییر نکند، رنگ میوه‌ها بعد از خشک شدن هم تغییر چندانی نداشته باشد. میوه‌های مثل سیب، زردآلو و هلو را پس آنکه برش دادید در آبلیمو بخوابانید و بعد از چند دقیقه آن را با یک حوله و پارچه تمیزی خشک کنید و سپس در دستگاه قرار دهید. 

سیب باید با درجه حرارت 55 درجه سانتی گراد به مدت 8 تا 12 ساعت در دستگاه قرار بگیرد و زردآلو ابتدا به مدت دو ساعت با درجه حرارت 65 سانتی گراد و بعد از آن با درجه حرارت 55 سانتی گراد 8 تا 12 ساعت در دستگاه بماند. لازم به ذکر است که برای هلو هم می‌توانید مانند زردآلو عمل کنید و در نتیجه میوه خشک بسیار خوشمزه‌ای برای خود آماده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با دریافت مشاوره رایگان پیش از خرید دستگاه، با اطمینان خاطر تصمیم بگیرید.          
با دریافت مشاوره رایگان پیش از خرید دستگاه، با اطمینان خاطر تصمیم بگیرید.
سوالی داری؟ بدون تعارف بپرس