چگونه کار میوه خشک کنی را شروع کنیم؟

تصویر دستگاه میوه خشک کن

دنیای کارآفرینی یک جهان بی انتها است؛ می‌توانید هر شغلی که می‌خواهید در آن خلق کنید و به سود برسید؛ البته به شرطی که تلاش کافی داشته باشید. میوه خشک کنی از جمله شغل‌هایی است که با وجود نوپا نبودن، تنها چند سالی است در ایران مورد استقبال قرار گرفته است. شما می‌توانید با حداقل هزینه و نیروی انسانی وارد این کسب و کار شده و در کمترین زمان ممکن به سود برسید.

 هنگام شروع یک کسب و کار جدید سوالات زیادی ذهن انسان را مشغول می‌کند؛ اما سوال اساسی این است که چگونه باید یک کار را شروع کرد؟ 

ما در مقاله پیش رو تمام آنچه را که برای شروع کار میوه خشک کنی نیاز دارید بدانید به شما خواهیم گفت.

 

شروع کار میوه خشک کنی

پس از کسب آگاهی‌های لازم درباره انواع میوه خشک، دستگاه‌ها و فضای کلی کار میوه خشک کنی، اولین سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که در چه سطحی قصد دارید این کار را انجام دهید؟ خانگی یا صنعتی؟ پاسخ به این سوال انتخاب‌های بعدی شما را هم تحت الشعاع قرار می‌دهد.

حال بعد از اینکه تصمیم گرفتید در کدام سطح فعالیت کنید، می‌توانید سراغ فاکتورهای بعدی بروید که در ادامه به شما خواهیم گفت.

تصویر میوه خشک

فضای کار میوه خشک کنی

مکانی که برای تولید محصولات انتخاب می‌کنید به بودجه شما بستگی داشته و معیار خاصی ندارد؛ البته این نکته را در نظر بگیرید که قصد دارید در چه سطحی (خانگی یا صنعتی) کار کنید. فعالیت در ابعاد صنعتی در تمامی فاکتورهای لازم برای شروع این کسب و کار، نیازمند بودجه‌ بالا است؛ اما اگر قصد دارید از مراحل ابتدایی و با بودجه پایین کار را شروع کنید یک فضای حدودا 12 متری اکتفا می‌کند.

 

مزایای شروع کار میوه خشک کنی

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های کار میوه خشک این است که از افزایش فاسد شدن میوه‌ها جلوگیری می‌کند و از آنجایی که طول مدت نگهداری میوه خشک بیشتر از یک سال است، افراد بیشتری تمایل به خرید میوه خشک دارند. به ویژه که اخیرا میوه خشک جای خود را در بازار و خانه بیشتر از قبل باز کرده است و مخاطبان زیادی دارد. از طرفی به دلیل کمیاب بودن برخی میوه‌ها، وزن کم میوه‌های خشک شده، ارسال آسان میوه خشک و هزینه پایین حمل و نقل آن باعث می‌شود محبوبیت این محصولات برای افراد بیشتر شود.

از دیگر مزایای این کار می‌توان به پرداخت مالیات کم اشاره کرد و با پرداخت هزینه‌ی کم می‌توانید به کسب و کار خود رونق دهید.

تنوع محصولات در ایران بالا است و افرادی که کار میوه خشک کنی را شروع کردند می‌توانند به زودی به سود دلخواه برسند و حتی در بعضی مواقع می‌توانند این محصولات را صادر کنند.

 

 حاشیه سود کار میوه خشک کنی

سود کار میوه خشک کنی برای افرادی که این کار را در خانه انجام می‌دهند پایین‌تر است؛ به این علت که آنان به خاطر حجم پایین تولید هزینه بالاتری از مواد اولیه را تهیه می‌کنند؛ اما از طرفی برای کارخانجات و کارگاه‌های صنعتی به علت حجم بالا تولید، حجم بیشتری میوه تازه با کیفیت بالا و هزینه پایین‌تر تهیه می‌کنند و در نتیجه سود بیشتری را دریافت می‌کنند. در نظر بگیرید برای سود بیشتر به سراغ کیفیت پایین‌تر نباید رفت؛ به این خاطر که افراد هزینه بیشتری برای میوه خشک با کیفیت بالا پرداخت می‌کنند و به سمت میوه خشک با کیفیت پایین نخواهند رفت.

 

دستگاه‌های مورد نیاز برای شروع کار میوه خشک کنی

پیش از شروع کردن هر شغلی ابتدا باید بدانید که چه تجهیزات و ابزاری برای شروع کارتان لازم دارید.

درباره‌ شغل میوه خشک کنی تعدادی دستگاه هست که شما با توجه به اینکه قصد فعالیت خانگی یا صنعتی دارید، باید آن‌ها را تهیه کنید.

دستگاه خشک کن مهم‌ترین دستگاه مورد نیاز در این شغل است که بدون آن عملا شروع کار امکان پذیر نیست.

مجموعه ژینا گستر با ارائه‌ی متنوع‌ترین دستگاه‌های خشک کن میوه اعم از میوه خشک کن صنعتی و میوه خشک کن خانگی و نیمه صنعتی با بالاترین کیفیت، آماده خدمت رسانی به شما در زمینه مجهز سازی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها است.

 

دستگاه هسته گیر

از آنجایی که میوه‌ها را نمی‌توان با هسته خشک کرد، دستگاه دیگری که به آن نیاز دارید دستگاه هسته گیر است. این دستگاه هم بسته به این که آن را برای چه نوع مصرفی بخواهید (خانگی یا صنعتی)، مدل‌های مختلف با هزینه‌های متفاوت دارد.

 

دستگاه پوست گیر

بسیاری از میوه‌ها را می‌توان با پوست خشک کرد؛ اما استثناءهایی هم در این زمینه وجود دارد و میوه‌هایی هستند که باید قبل از خشک کردن حتما پوست گیری شوند. دستگاه پوست گیر نیز، هم در نوع خانگی هم صنعتی وجود دارد. البته برای خشک کردن‌های در حجم کم و خانگی می‌توانید با دست میوه را پوست بکنید و برای خرید دستگاه پوست گیر خودتان را به خرج اضافی نیاندازید.

 

 دستگاه اسلایسر

دستگاه دیگری که برای شروع کار میوه خشک کنی مورد نیاز شماست، دستگاه اسلایسر است؛ این دستگاه میوه‌ها را خرد می‌کند تا بعد آن‌ها را داخل سینی‌های دستگاه میوه خشک کن بچینید.

در صورتی که مصرف شما خانگی است، به شما توصیه می‌کنیم از دستگاه اسلایسر دستی استفاده کنید که هزینه کمتری هم دارد؛ در غیر این صورت دستگاه‌های اسلایسر پیشرفته‌تری با قیمت‌های به مراتب بالاتر در بازار هست.

 

دستگاه‌های بسته بندی

بعد از خشک کردن میوه‌ها نیاز دارید که آن‌ها را بسته بندی کنید.

دستگاه‌های متنوعی به این منظور وجود دارند؛ بستگی دارد شما چگونه بخواهید میوه‌های خشک شده‌ را بسته بندی کنید.

دستگاه توزین، دستگاه ساشه، انواع دستگاه پرکن، دستگاه دوخت و دستگاه سیل از انواع دستگاه‌هایی هستند که برای بسته بندی میوه خشک استفاده می‌شوند و بر اساس نوع بسته بندی دلخواه و اینکه تولیدی شما خانگی باشد یا صنعتی، می‌توانید گزینه مناسب را تهیه کنید.

 

حداقل بودجه

حداقل بودجه برای شروع کار میوه خشک کنی در اندازه‌های یک کسب و کار خانگی، 10 تا 15 میلیون است.

 

حداقل افراد

2 نفر

  • یکی از جنبه‌های مثبت کار میوه خشک کنی این است که قابلیت راه‌اندازی در تمام نقاط کشور را دارد؛ هیچ محدودیت جغرافیایی برای این کار نیست.
  • در بعضی از کشورها به دلیل شرایط اقلیمی ویژه، هزینه‌های بالای حمل و نقل میوه و عدم امکان نگهداری آن‌ها در مدت زمان‌های طولانی، نیاز به میوه خشک وجود دارد؛ در نتیجه می‌توانید در زمینه صادرات هم فعالیت گسترده و پر بازدهی داشته باشید.
  • بعد از سه ماه حدود 40 تا 50 درصد به سود می‌رسد که آمار قابل قبولی است.

به علاوه یک نکته مهم را در این کار به خاطر داشته باشید که هرگز دو یا چند نوع میوه مختلف را با هم در یک میوه خشک کن قرار ندهید؛ زیرا ساز و کار خشک شدن میوه‌ها با یکدیگر متفاوت است، همچنین وقتی در یک دستگاه چند نوع میوه می‌گذارید، بوی میوه‌ها روی هم اثر گذاشته و طعم میوه‌ها را عوض می‌کند.

 

مجوز کارگاه میوه خشک کنی

لازمه‌ شروع هر کسب و کاری، دریافت مجوزهای لازم از سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه است؛ شغل میوه خشک کنی نیز از این قاعده مستثنا نیست. حتما پس از فراهم کردن مکان و تجهیزات، قبل از شروع کسب و کارتان، نسبت به دریافت مجوزهای لازم اعم از مجوز تولید از سازمان وزارت کار، پروانه کسب، پروانه بهداشت و… اقدام کنید تا در ادامه‌ کار با مشکلی در این زمینه مواجه نشوید.

 

میوه خشک را کجا بفروشیم؟

بعد از فراهم کردن تمام فاکتورهای قبل و اخذ مجوز، حال این سوال پیش می‌آید که میوه خشک تولیدی را کجا باید فروخت؟

باید بدانید که پاسخ این سوال بستگی به این دارد که شما بخواهید چگونه میوه خشک را بفروشید؟ در چه میزان و به چه کسانی؟

در وهله اول می‌بایست هدف فروش خود را مشخص کنید؛ یعنی قصد دارید محصولات خود را عمده فروشی کنید یا خرده فروشی.

وقتی هدف فروش را مشخص کردید، به سراغ انتخاب مشتری هدفتان بروید؛

بسته به این که هدف فروش خود را چه انتخاب کرده باشید، مشتری هدف شما می‌تواند از میان تجار، واسطه‌ها و مصرف کنندگان نهایی باشد.

به طور کلی عمده فروشی دردسر کمتری داشته و همچنین به هزینه کمتری نیاز دارد؛ زیرا به دلیل فروش محصولات به شکل عمده، نیازی نیست برای بسته بندی و دستگاه‌های مخصوص به آن مجددا هزینه کنید. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که عمده فروشی نسبت به خرده فروشی سود کمتری دارد. از این رو اینکه کدام شیوه از فروش بهتر است کاملا به خودتان بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با دریافت مشاوره رایگان پیش از خرید دستگاه، با اطمینان خاطر تصمیم بگیرید.          
با دریافت مشاوره رایگان پیش از خرید دستگاه، با اطمینان خاطر تصمیم بگیرید.
سوالی داری؟ بدون تعارف بپرس