میوه خشک را کجا نگهداری کنیم؟

تصویر ظرف میوه خشک

هر فصلی از سال، میوه‌های مخصوص به خودش را دارد؛ مثلا با ورود به فصل پاییز، میوه‌های فصل تابستان دیگر در بازار نیست، یا اگر هم باشد قیمت آن از حد معمول بیشتر است؛ از این رو اگر قصد دارید بعضی میوه‌ها را برای تمام فصول داشته باشید، پیشنهاد ما به شما خشک کردن میوه است.

با خشک کردن میوه‌ها می‌توانید آن‌ها را برای مدت طولانی نگهداری کرده و مصرف کنید. همچنین به خاطر تبخیر شدن آب داخل میوه و کاهش حجم در فرآیند خشک شدن، مقدار ویتامین‌ها و مواد مغذی درون میوه خشک به نسبت حجم آن به مراتب بیش‌تر از میوه طبیعی است.

البته نمی‌توان به یقین گفت که هیچ گونه ضرری در میوه خشک وجود ندارد؛ با این حال توضیح راجع به این مسئله از اهداف مقاله نیست.

به این نکته توجه کنید که نگهداری میوه خشک در خانه مستلزم رعایت یک سری اصول است؛ در غیر این صورت میوه‌های خشک شما خیلی زودتر از آنچه تصور می‌کنید غیرقابل مصرف می‌شوند.

 

میوه خشک را چگونه نگهداری کنیم؟

همانطور که پیش‌ تر ذکر کردیم، طرز نگهداری میوه خشک در خانه، اینکه میوه خشک را کجا نگهداری می‌کنیم و به این منظور از چه ظرفی استفاده می‌کنیم، در ماندگاری و حفظ کیفیت محصول بسیار مهم است.

یک باور غلط که راجع به میوه خشک وجود دارد این است که برخی تصور می‌کنند خشک کردن میوه باعث می‌شود، هرگز در جای خشک و مرطوب خراب نشود؛ این تفکر صحیح نیست؛ زیرا فرقی هم نمی‌کند که میوه با دستگاه خشک کن، خشک شده باشد یا به روش سنتی، بعد از خشک شدن میوه مقداری آب درون آن باقی مانده است که در صورت قرار گرفتن در فضای باز باعث کپک زدن و فساد میوه خشک می‌شود.

یا مثلا برخی تصور می‌کنند چیپس میوه‌ای که با دستگاه میوه خشک کن صنعتی خشک شده باشد کیفیت بهتری از نمونه سنتی آن دارد؛ در حالی اگر اصول لازم در تولید و نگهداری میوه خشک رعایت شود، از هر روشی می‌توان چیپس‌های میوه با کیفیت تولید کرد.

در ضمن، اگر خودتان میوه را خشک کرده‌اید، به هیچ وجه به سرعت آن را درون بسته بندی قرار ندهید؛ چون باعث تعریق و ایجاد رطوبت می‌شود؛ رطوبت هم که عامل اصلی کپک است! پس عملا حاصل تمام زحمات شما با یک سهل انگاری به باد می‌رود؛ از این رو در وهله اول مطمئن شوید که میوه‌ها را به درستی و کامل خشک کرده‌اید. همچنین اگر میوه خشک را از بیرون تهیه کرده‌اید می‌توانید آن را مدت کوتاهی در فضای باز قرار دهید تا آب درون میوه خشک، تا حداکثر میزان ممکن تبخیر شود؛ البته یادتان نرود که حتی بعد از انجام دادن این کارها، به عدم وجود آب در میوه خشک اعتماد نکنید و برای نگهداری میوه خشک بر اساس اصولی که در ادامه بیان می‌شود پیش بروید.

 

دمای مناسب نگهداری میوه خشک 

برای این که میوه‌های خشک تازگی، کیفیت و طعم خود را از دست ندهند دمای نگهداری آن‌ها بسیار مهم است و تاثیر به سزایی بر روی کیفیت آن‌ها می‌گذارد. دمای مناسب برای میوه خشک، دمایی نزدیک به صفر است. توجه داشته باشید که اگر میوه خشک را در فریزر نگهداری می‌کنید ممکن است در مدت زمان طولانی طعم آن‌ها تغییر کند. اگر مکانی که میوه‌های خشک را در آن نگهداری کنیم رطوبت داشته باشد و یا اگر خود میوه‌ها به خوبی خشک نشده باشند، احتمال کپک زدن آن‌ها بالا می‌رود. بهترین مکان برای نگهداری میوه‌های خشک یخچال است؛ میوه‌ها در یخچال تا یک سال ماندگاری دارند. توجه داشته باشید که میوه خشک باید حتما از نور خورشید دور باشد تا رنگ و کیفیت آن پایین نیاید.

تاثیر بهترین بسته بندی در نگهداری میوه خشک

بسته بندی‌ میوه‌های خشک یکی از مهم‌ترین عوامل برای تازه و سالم نگه داشتن میوه است که باید به آن توجه کرد. بهترین گزینه برای بسته بندی و نگهداری میوه‌های خشک، ظروف شیشه‌ای هستند؛ اگر این ظروف تیره باشند خیلی بهتر است؛ به این علت که نور کمتری وارد شیشه می‌شود و میوه‌های خشک تازگی خود را دیرتر از دست می‌دهند. اگر ظروف شیشه‌ای در دسترس ندارید می‌توانید از بسته بندی‌هایی که وکیوم می‌شوند؛ یا همان پلاستیک فریزرهای زیپی استفاده کنید به این منظور که هوای کمتری وارد شود و از کپک زدگی جلوگیری کند. توجه داشته باشید که از ظرف‌های فلزی استفاده نکنید؛ به طور مثال میوه‌هایی مانند کشمش و توت (قیسی) را به هیچ عنوان در ظرف‌های فلزی قرار ندهید؛ حتی اگر ظرف دیگری در دسترس نداشتید ابتدا آن‌ها در پلاستیک فریزر و سپس در ظروف فلزی قرار دهید.

تصویر میوه خشک‌های مختلف

روش و شرایط نگهداری میوه خشک

در ادامه نکاتی را درمورد طریقه نگهداری میوه خشک به مدت طولانی بیان می‌کنیم:

  • محل نگهداری میوه خشک باید خنک باشد؛ اگر نه خیلی زود پلاسیده شده و خاصیتش را از دست می‌دهد.
  • میوه‌های خشک نباید به هیچ وجه در معرض نور آفتاب قرار بگیرند؛ زیرا اشعه آفتاب باعث می‌شود رنگ و خاصیت میوه خشک از بین رفته و زود خراب شود؛ بنابراین فاکتور بعدی که محل نگهداری میوه خشک باید در نظر داشته باشید، تاریک بودن آن است.
  •  با توجه به علاقه حشرات و حیوانات موذی به محصولات خشک، میوه‌های خشک باید دور از دسترس اینگونه موجودات قرار گیرند؛ در غیر اینصورت به یک منبع تغذیه و تولید باکتری برای حشرات تبدیل می‌شوند.
  • دمای مطلوب برای نگهداری میوه خشک، نزدیک به صفر است.

با توجه به شرایط نگهداری میوه خشک، بهترین مکان برای نگهداری، یخچال است؛ زیرا دمای مناسب، فضای تاریک و خشک آن، باعث ماندگاری بیشتر میوه خشک شده و آن‌ها را از حمله حشرات و موجودات موذی نیز در امان نگه می‌دارد.

توصیه ما به شما برای انتخاب محل نگهداری میوه خشک، یخچال است؛ ولی اگر قصد دارید جای دیگری چیپس‌های میوه خود را نگه دارید، انتخاب دوم شما می‌تواند ظروف مخصوص باشد؛ این ظروف مانع انتقال دما و اکسیژن به داخل ظرف شده و قادر است میوه‌های خشک را تا چند روز سالم نگه دارد. البته این ظروف فقط برای نگهداری کوتاه مدت میوه خشک مناسب هستند؛ برای مثال اگر علاقه دارید در سفرهای خود از میوه خشک به عنوان تنقلات استفاده کنید،

این ظروف انتخاب خوبی برای نگهداری میوه‌های خشک در طول سفر است.

 

میوه خشک را در چه ظرفی نگهداری کنیم؟

در پاسخ به سوال رایج میوه خشک را در چه ظرفی نگهداری کنیم توصیه می‌شود که میوه خشک را داخل یک ظرف در بسته قرار دهید؛ زیرا وجود میوه خشک در یک فضای باز، حتی فضای مناسب یخچال، باعث می‌شود میوه خشک به سرعت آلوده به انواع باکتری‌ها شود؛ به طوری که نتوان آن را مصرف کرد؛ از این رو بسته بندی وکیوم بهترین گزینه است. البته انتخاب‌های دیگری برای بسته بندی وجود دارد؛ مثل کیسه‌های فریزر پلاستیکی، ظروف پلاستیکی در دار و…

  • در نظر داشته باشید ظرف انتخابی حتما تمیز و خشک باشد.
  • هنگام استفاده از میوه خشک، پس از باز کردن درب ظرف سریع آن را ببندید؛ زیرا قرار گرفتن میوه خشک در مجاورت هوا، کیفیت آن را کاهش می‌دهد.

 

از کدام طریقه ی نگهداری میوه خشک استفاده کنم تا طول عمر آن بیشتر شود؟

طول عمر میوه‌ خشک شده تقریبا بین 4 ماه تا 1 سال است؛ البته روش نگهداری میوه خشک نقش به سزایی در سلامت آن‌ها دارد؛ به گونه‌ای که اگر اصول مهم در طریقه نگهداری میوه خشک را رعایت نکنید، میوه‌های خشک شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن خراب می‌شوند. هرچند به این دلیل که میوه‌های خشک مستعد آلودگی هستند و می‌توانند سلامتی انسان را به خطر بیندازند، توصیه می‌شود که خیلی زود آن‌ها را مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با دریافت مشاوره رایگان پیش از خرید دستگاه، با اطمینان خاطر تصمیم بگیرید.          
با دریافت مشاوره رایگان پیش از خرید دستگاه، با اطمینان خاطر تصمیم بگیرید.
سوالی داری؟ بدون تعارف بپرس